یک هفته دیگر تا برگزاری جلسه نهایی شورای‌عالی کار برای تعیین مزد کارگران در سال ۱۴۰۱زمان باقی است و شرکای اجتماعی تا اینجای کار روی هزینه معیشت کارگری و نرخ تورم سال‌جاری به توافق رسیده‌اند، اما ۲طرف هنوز در مورد تورم انتظاری سال ۱۴۰۱به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

دستمزد كارگري

به گزارش همشهری آنلاین، در ماده ۴۱قانون کار، شورای‌عالی کار مکلف شده همه‌ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف با توجه به ۲معیار تعیین کند؛ معیار اول درصد تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی است و معیار دوم اینکه حداقل مزد (بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را موردتوجه قرار دهد) باید به‌اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده (که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود) را تأمین کند.

براساس این قانون، طرف کارگری همچنان خواستار نزدیک کردن مزد کارگران به هزینه معیشت است، اما استدلال طرف کارفرمایی این است که بخشی از هزینه معیشت به‌خصوص در حوزه‌های مسکن، آموزش و بهداشت جزو تکالیف دولت است و نباید از طریق مزد جبران شود؛ ازاین‌رو خواستار افزایش مزد نهایتاً تا سقف نرخ تورم مورد توافق هستند.

موازنه مزد و معیشت

در سال گذشته، هزینه معیشت یک خانوار ۳.۳نفره کارگری، ماهانه۶میلیون و ۸۹۵هزار تومان تعیین شد و در نهایت شرکای اجتماعی روی افزایش حداقل مزد و مزایای این خانوار تا ۴میلیون و ۵۰هزار تومان توافق کردند.

در این شرایط، حداقل مزد و مزایای یک خانوار کارگری ۵۸.۷درصد از هزینه معیشت این خانوار را پوشش می‌داد. در سال‌جاری اما، اتفاق عجیبی در جریان محاسبات هزینه معیشت رخ داد.

در شرایطی که نرخ تورم رسمی در بهمن‌ماه، ۴۱.۴درصد بود، هزینه معیشت کارگران فقط ۳۰.۲درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. نتیجه سناریوی افزایش مزد برای حفظ قدرت خرید کارگران و حفظ فاصله مزد و معیشت را به نفع کارفرمایان تغییر داد؛ چراکه در این حالت برای پوشش دادن ۵۸.۷ درصد از هزینه معیشت ۸ میلیون و ۹۷۹هزارتومانی کارگران، فقط کافی است حداقل مزد و مزایای یک خانوار کارگری ۳۰.۱درصد افزایش پیدا کند و به ۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان برسد.

این اتفاق در حالی رخ داده که طبق گزارش مرکز آمار ایران، دهک چهارم هزینه‌ای کشور به‌عنوان یک دهک غالب کارگری، در بهمن‌ماه تورم ۴۲.۵ درصدی را تجربه کرده و در بهترین حالت، اگر همه هزینه معیشت خانوارهای کارگری با این نرخ رشد کرده باشد، باید رقم سبد معیشت ۹ میلیون و ۸۲۵هزار تومان تعیین می‌شد و برای حفظ قدرت خرید کارگران در برابر این هزینه، حداقل مزد و مزایای کارگری نیز باید به همین میزان افزایش می‌یافت و به ۵.۸میلیون تومان می‌رسید.

البته این سناریو هم فقط در مقایسه با هزینه معیشت فعلی قابل‌قبول است و همچنان در برابر محاسبات کارشناسی که هزینه معیشت را ۱۱میلیون تومان برآورد می‌کنند، قادر به حفظ قدرت خرید کارگران نیست؛ مگر اینکه حداقل مزد و مزایای کارگری در سال ۱۴۰۱حدود ۶۰درصد افزایش پیدا کند.

مزد ۱۴۰۱ از ۳ زاویه

آمارهای رسمی و غیررسمی از شرایط نامساعد معیشت کارگران و کاهش شدید قدرت خرید آنها حکایت دارد. البته دولت و کارفرمایان نیز این موضوع را انکار نمی‌کنند، اما جبران آن را نیازمند زمان و البته مدیریت تورم می‌دانند.

دولت به‌عنوان قاعده شورای‌عالی کار، همواره افزایش مزد و حقوق را یک عامل تورم‌ساز معرفی می‌کند. البته به‌واسطه اینکه در نقش کارفرمای بزرگ اقتصاد ایران، از محل افزایش شدید مزد و حقوق، متحمل هزینه‌های سرسام‌آور می‌شود، در تلاش است تا افزایش دریافتی کارکنان و کارگران در پایین‌ترین مقدار ممکن تعریف شود.

همزمان کارفرمایان نیز به‌عنوان یکی از ۳ضلع شورای‌عالی کار که دیدگاه نزدیک‌تری به دولت دارند، می‌کوشند تا برای حفظ منافع خود که البته در قالب حمایت از بنگاه‌های کوچک و محافظت از اشتغال موجود اظهار می‌شوند، سد محکمی مقابل افزایش مزد و نزدیک شدن آن به هزینه معیشت ایجاد کنند.

در این مورد، اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار با تأکید بر اینکه هدف کارفرمایان در تعیین مزد، حفاظت از کارگاه و کارگر است، به فارس گفته است: از نظر گروه کارفرمایی حداکثر افزایشی که برای دستمزد کارگران در سال آینده باید رخ دهد، به‌اندازه تورم خواهد بود.    

البته او در این مصاحبه به‌ صراحت اعلام نکرده که منظور از نرخ تورم برای افزایش مزد، نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع رسمی برای بهمن ۱۴۰۰ است یا نرخ تورم انتظاری برای سال آینده که در لایحه بودجه حدود ۳۰درصد برآورد شده است. طرف کارگری به‌عنوان ضلع سوم شورای‌عالی کار فارغ از احتمالات آینده، خواستار واقعی‌ساز مزد در مقایسه با هزینه واقعی معیشت است و تأکید می‌کند که در تعیین مزد سالانه، چیزی به نام افزایش مزد وجود ندارد و هر درصدی که روی مزد اعمال شود، در بهترین حالت فقط می‌تواند بخشی از هزینه تحمیل شده به معیشت کارگران را جبران کند.

کد خبر 662042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 24
  • سامان IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    33 5
    خدا کنه پایه حقوق شروعش از ۱۰ میلیون تومان باشه که همه اقشار بتونن لذت زندگی کردن را ببرند.
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    36 0
    خواهی نخواهی کارفرمایان این افزایش حقوق را باعنوان " هزینه های سربار " ازمصرف کننده خواهندگرفت پس چرااینقدر سماجت میکنند؟
  • سید IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    50 1
    کارگری تو مملکت ما یعنی فلاکت یعنی جون کندن یعنی یه دنیا قرض و قسط و بدهی و....
  • علی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    46 2
    کارفرما اگه فکر کنه میخوادباکارخانه که داره بار کنه و کلی سرمایه داشته باشه همیشه دوست داره کارگرش مفت باشه ولی اگه کارفرما یاهمان صاحب کارخانه به اندازه حقوق4کارگر گیرش بیادینجوری اختلاف پیش نمیادبعدجالبه با پول و حق مردم به ین کارخانه رسیده یعنی وام که ارسرمایه کشورومردم است بهش رسیده بایدینحوری عمل کردبایدجلوین ناحقیهاروگرفت بایدجلوین اختلاف طبقاتی روگرفت
  • شیرویه NL ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    34 2
    همه این جلسات سروکاریست وهمه چیزمشخص هست وکارگربدبخت بدست فراموشی سپرده شده انشاالله کارفرمایانی که حق وحقوق خانواده کارگرضایع میکنه ورشکسته بشه تابداند که نداری یعنی چی.
  • مهدی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    32 1
    ای کاش همه طبق قانون عمل میکردند بند کارگراب وفاضلاب شهرستان شوش هستم که امروز پیمانکار برای حدود ۹۰ابدار این بخش یه حقوق وعیدی به مبلغ ۷ملیون وپانصد هزارتومان واریزکرده این کجای قانون نوشته شده که هیچکس هم جوابگو نیست درصورتی که قانون گفته حداقل عیدی ۲پایه حقوق که ۵ملیون وسیصدهزارباید پرداخت شود ۳پایه حقوق رونخواستیم که اخرش پیمانکار بیاد مبلغ ۲ملیون وهفتصد هزار بعنوان عیدی واریز کنه. خدایا خودت فقط خودت
  • ایران IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    23 2
    کارگر با استفاده از زور بدنی وعرق جبین ،سی سال زحمت میکشد وبیمه پرداخت میکند ومالیات هم از او میگیرند ،وقتی به سن بازنشستگی میرسد با انواع آسیبهای بدنی ودردآلود ماهی چهارمیلیون تومن حقوق دریافت میکند ،وای برای کسانی که درمجلس نشسته اند باشکم های سیر وحقوقهای آنچنانی برای این فرد مظلوم تصمیم میگیرند چقدر حقوق برای زنده ماندنش کافیست؟فقط یکماه حقوقشان را با کارگر عوض کنند...
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 1
      بابا مگه شکم کارگر و زن و بچه اش با فرهنگیان ودیگر اقشار جامعه فرق میکنه چرا به داد دل کارگر نمیرسید چقدر کارگر باید بد بخت باشه در صورتی که بیشتر چرخه مملکت رو کارگر می چرخونه بابا تو رو قرآن به فریاد کارگر برسید نگذارید به آه کارگر گرفتار بشید
  • مهرزاد IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    30 1
    با سلام واقعا خودشون بشینن غذا خوردن 4نفر در هفته حساب کنن به اضافه کرایه خونه حداقل یک ملیون و نیم اصلا بی خیال قسط و بدختی کارگران بشن حداقل برجی ده ملیون باید بپردازن برنج کیلو 80هزار تومان مرغ کیلو 35هزار تومان و هزار تا بدبختی دیگر یه نوشابه سال قبل 4500تومان میگرفتیم الان 15هزار تومان میگیرم تورم چند درصد بوده ک حالا میگن 30درصد حقوق اضاف کنیم بحث همه جنس ها هست ک در یک سال حداقل 3برابر شدن
  • جمشید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    13 0
    تمامی این دعوا ها جنگ زرگریست. همه ساله شاهدیم که نمایندگان کارگران پس از کلی تعریف از خود که چنین کردیم و چنان کردیم. دست آخر اعلام میشه. که حقوق کارگران. چندر فاز بالا رفت.
  • رضا IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    9 1
    آخه چرا آدمو گیج میکنید؟دو دوتا میشود چهارتا،معیشت کارگر مشخصه،تورم افسار گسیخته هم مشخص،فقط اگر تصمیم گیران یه ذره انصاف داشته باشند، که ندارند همه چی حل میشه.مااز دولت اشرافیگر روحانی که کارگر را له کرد انتظاری نداشتیم،ولی از دولت مردمی وساده زیست آیت‌الله رئیسی انتظار داریم که یه حرکتی به نفع کارگران بزند.
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 3
    اگر کارگران دلخوشی نداشته باشند به هیچ وجه کاردرست انجام نمی دهند
  • علی IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    10 0
    اگه کارگر نباشد کارفرما هم نمیتونه کارو پیش ببرد پس حواستون به کارگرباشد تاکارفرما ضررنمیبندکه هیچ فایده بیشترهم میکند
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 1
      درود
  • رضا IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 0
    هر سال همین داستانه،چندخبر از دستمزدو کامنت آه و ناله های کارگران.با اینجا غر زدن چیزی درست نمیشه که.
  • مهدی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 1
    سلام قرار نیست کارفرما همیشه راضی باشه کارفرما هر سال می خواد از حقوق کارگر بزنه ماشینای لوکس دنیا رو سوار بشه هر سال هم تنوع خونه ماشین برای خودش و زن و بچه هاش ولی کارگر بدبخت یه حقوق بخور نمیر بگیره، آقای کارفرما چرا می خوای با له کردن به رفاه کامل برسی اگه کارگر نبود مارفرما هم نیست پس با حق کارگر واسه خودتون قصر نسازید چون چوب خدا صدا نداره
  • اسی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    9 1
    لابی کارفرما با مجلس باعث شده کارگر ایرانی مجانی کار کنه به این میگن سیاست عدالت تدبیر معیشتی و نیاز مردم و .... شعاررررررر
  • Mehrdad IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 0
    مشکل از کار فرما نیست مشکل از خود کارگر وقتی کارگری زیر پا کارگر خالی می کنه کارگر برای حق خود اعتراض می کنه چطور یک کارفرما می خواهد حق کارگر بده .از ماست که بر ماست
  • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 1
    فعلا شرکتها به خاطره که کارگر کم شده به هر ترفندی دست میزنن .تا ۳تا۵ سال دیگه کارگر هم پیدا نمیشه .پول خوب ندن کارمفید هم انجام نمیدیم .کارگر خط مقدم تولید هست
  • مازیار IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 3
    کارفرما بردارید.......
  • مازیار IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 1
    وقتی کارت یجا دیگه وقراردادت با یه کارفرما در یه جا دیگه باید هم کارفرما را راضی نگه داری که اخراجت نکنه وهم اونجای که کار میکنی .لطفا کارفرما را بردارید وهمه زیرنظر دولت باشند بهتراست .
  • ابراهیم US ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 1
    فکر نکنم دیگه کسی بابت حقوق ۶ تومن تو شرکت کار کنه این درآمدها فقط زندگی هارو سخت میکنه
  • محمدی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    با این شرایط فکر بیمه اختیاری هم باشید.شوهرم سه سال بیکار با ماشین کار میکنه .بسختی بیمه رو میریزیم.با۳۵ سال سن کجا بهش کار میدن .
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 1
    خواه ناخواه کارفرمایان گرامی جایی نمی خوابن اب زیرشان بره باتجربه 25ساله که دارم کارفرما فقط نمیخوا کارگر رشد کند همین بس از مسولین محترم خواهش مندم زیاد نی نی به لا لایی کارفرمایان نذارید
  • مهرعلیان ازقزوین IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    به نطر شخص من کارگر تواین مملکت به فراموشی سپرده شده وگرنه خود این آقایان ودولتمردان نیستندکه میگن کارگران بازوهای اقتصادی یه مملکت هستند.پس کو حمایت دولت؟؟چرا دولت از خزانه خودش مایه نمیزاره؟؟همش کارفرما وکارفرما.پس به من بگید نقش دولت تو این زمینه کارگری چیه؟؟؟؟؟؟؟
  • 1100886400 IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    این آقایون همگی دستاشون تو ی کاسه است کاری نمیکنن که کارگرپیشرفت کنه میخان کارگرهمیشه توسری خور باشه
  • محسن IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 1
    کار کارگرها از اوجایی خرابه که چند صد هزار کارگر خارجی غیر مجاز افغانی و..... کارها رو قبضه کردن وکارفرماها هم دورشون میگردن چون نه بیمه میخوان نه عیدی ونه غیره ما کارگر ایرانی هم بوقیم تاوقتی که افغانی ها تو ایران هستند وضعیت ما کارگران ایرانی همینه بعد هم اب رودخانه هیرمند رو هم به روی ما میبندند
  • 4810260720 NL ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    باسلام وخسته نباشی بنده به عنوان یک گارگر وخانواده چهار نفر کل نا امید از دولت های روی کار آمده هستم چه روحانی وچه ریسی خداییش اونا چی میدونن زندگی یعنی چی سال گذشته هم همین متن ها نوشتن تو گوگل وهیچی عاید ما نشد آیا من یک دکتر مغز واعصاب باشم میشه ببرنم میکانیکی بگن متور ماشین بیار پایین. دقیقن سرگذشت دولت های ما اینه یارو رشته اش یه چیز دیگه هست میزارنش مسول جایی که اصل درسش را نخواند. امسال هم از پارسال ما فقیر تر میشیم و یک قدم به مرگ تدریجی نزدیک تر میشیم فقط بدونن حلالشون نمیکنیم
  • اصغر IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 4
    این وسط فقط برا معلما خوب شد حقوق و مزایاشون رفت بالا با این همه هر موقع ازشون بپرسی میگن داریم از گشنگی میمیریم . پس کارگر بدبخت چه کنه که یه روز کار هست ده روز نیس
  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 1
    کارگرا هم مثل معلم ها اعتصاب کنن کار فرما که هیچ کل ایران به پا شون می یو فتن نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد تا حق به حق دار برسه